recenze

Osw-Ballz

Osw-Ballz

Kulička se kutálí, kutálí, stále a stále, dokud nenarazí, nebo nespadne. A vy jste právě ten či ta, kdo tomu má zabránit a s milou koulí se doválet až třeba do horoucích pekel! Jenže na to byste potřebovali trpělivost a přesnost.
Pokud byste se mě zeptali, do jaké sorty (a teď nemyslím žánr!) bych Osw-Ballz zařadil, pak bych vám po své zkušenosti bez váhání odpověděl, že mezi ty, které se mohou pyšnit, že u nich platí již velmi ohrané a okřídlené heslo „v jednoduchosti je krása.“ Je dobře, že alespoň jednou za čas se objeví takové dílko, které sice není bůhvíjak bombasticky provedené, nemá příběh ani žádné serepetičky okolo, ale jednoduše vás zabaví a chytne tak, že když se do toho jednou pustíte, tak se jen tak neodtrhnete. Alespoň se tak trochu kompenzuje vliv těch autorů, kteří si zmiňované heslo vykládají zcela po svém, totiž že netřeba se příliš namáhat, stačí zkopírovat (nebo spíše vykrást) námět a trochu pozměnit grafiku, vždyť v jednoduchosti je krása.

Patrně jste tedy nyní postřehli, že Osw-Ballz mě po herní stránce nezklamala. O co ale jde? Něco už prozrazuje perex. Zde skutečně budete ovládat zcela prachobyčejnou kuličku, která se valí naprosto konstantní rychlostí po dráze stále dopředu. Říkáte si, co je to za blbost? Stačí se podívat na screenshoty, abyste věc pochopili asi lépe, než ji pochopíte z mého výkladu. Dráha je totiž různě přerušovaná, a hlavně (to už ale z obrázku nepochytíte) nemůžete kuličkou hýbat do stran. Jediné, co s ní lze dělat, je ji odrážet jakoby do výskoku. A tady nastávají komplikace. Když je totiž dráha přerušená a pokračuje pouze o kousek vedle vpravo, musíte se před skončením dráhy pomocí výskoku na speciálním políčku do příslušné strany odrazit. Jak se tak ale valíte, narazíte jak na políčka, která vás mohou odrazit doprava i doleva, tak musíte zároveň bedlivě pozorovat, jak se za chvíli vyvine situace a zda budete mít kudy pokračovat ve své pouti. S uplynulým časem a vzdáleností pak přibývá obtížnost jednotlivých úkonů, které je potřeba učinit. Například je nutné pomocí superzrychlujícího políčka přeskočit delší prázdný úsek, ale je nutné se po zrychlení odrazit v pravou chvíli, abyste s kuličkou doletěli tam, kam máte, ale abyste zároveň nesletěli do hlubin, odkud není návratu, ještě předtím, než se vůbec stihnete odrazit. Vše je o tom, najít ten cit pro správné načasování odrazu.

Je samozřejmé, že to někdy nepůjde hned, a i když se vám podaří dostat se napoprvé daleko, tak si klidně při příštím spuštění můžete vylámat zuby několikrát za sebou na překážce, kterou už jste posledně zvládli. Mluvím z vlastní zkušenosti a věřte mi, že to dobře znám. Co je ale to nejdůležitější, že to baví. Měl jsem chuť spustit si Osw-Ballz, i když se mi třeba zrovna nedařilo, a měl jsem také chuť překonat svůj poslední rekord. Ano, vaše pouť se počítá na nějaké jednotky, dejme tomu, že na metry, podle vzdálenosti, jakou jste úspěšně projeli. Trať je navíc rozdělena na úseky pomocí zelených pruhů. Co pruh, to záchranný pás, když se vám totiž stane, že spadnete kamsi dolů, nemusíte začít v rámci jedné hry od úplného začátku, ale od posledního zeleného pruhu. Velmi často jsem to ocenil, ale musím říct, že někdy je jejich rozmístění dost nevyvážené. Například na lehkém úseku jich kolikrát potkáte více, než na těch obtížných, takže se vám pak stane, že po překonání několika velmi těžkých překážek si vylámete zuby na nějaké drobotině a musíte opět projít očistcem těch nelehkých překážek. Tolerance k chybám je minimální. Přeskoky jdou tak hustě za sebou, že když se uhmátnete a stisknete mezerník pro skok, tak téměř vždy končíte neúspěšně a jedete znovu. K dispozici máte deset životů, to číslo je tak akorát, ale taky si jistě mnohdy v duchu řeknete, že by jich mohlo být ještě víc, ale co se dá dělat.

Už výše jsem řekl, že Osw-Ballz patří k jednoduchým hrám, což je na první pohled vidět hlavně na jejím zpracování, které není nikterak úchvatné a slast pro zrak či sluch přinášející. Nechci ale zase být přehnaně kritický, jak vidíte, grafika je docela přehledná a o to tu jde, převzatá doprovodná melodie se k tématu hodí a byla dobře zvolená. Pakliže ale není tahle hříčka na výši technicky, pak herně rozhodně a já vám ji vřele doporučuji pro ukrácení dlouhé chvíle!

stáhnout hru
Andrew

autor
/ Andrew

Skóre

77 %

další recenze tohoto autora


diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 1 + 4 =


galerie

Osw-Ballz Osw-Ballz Osw-Ballz Osw-Ballz